Instalacja LPG w samochodzie zapewnia duże oszczędności w trakcie eksploatacji samochodu. Jednak musisz też liczyć się z dodatkowymi kosztami. Jakie są wady LPG? Jakie są zalety LPG?
Poznaj wady i zalety LPG przed podjęciem decyzji o montażu instalacji gazowej w samochodzie albo decyzji o zakupie używanego auta z LPG.
Gaz LPG jest dużo tańszy od paliwa, zatem koszty eksploatacji samochodu na LPG są dużo niższe od jazdy na benzynie. Sieć stacji LPG jest w naszym kraju bardzo rozbudowana, zatem nie ma problemów z tankowaniem.
Co ważne – mamy też w kraju bardzo dobrych, polskich producentów instalacji gazowych LPG. Współpracują z nimi setki warsztatów samochodowych. Ponadto cenione są włoskie instalacje gazowe LPG, albowiem gaz LPG jest też popularny we Włoszech.
Niestety, jest spory problem na horyzoncie, którzy może zrujnować możliwość korzystania z instalacji LPG. To opłaty ETS 2 (kolejne podatki ekologiczne), które tak mocno podwyższą ceny paliw kopalnych (benzyny, oleju napędowego, gazu LPG), że w zasadzie korzystanie z auta spalinowego będzie horrendalnie drogie. Nadzieja na to, że Unia Europejska wycofa się z tego kursu, jest nikła. Niemniej jednak zawsze może się wydarzyć coś, co sprawi, że Europa zacznie zachowywać się jak USA. Czy tak będzie? Tego nie wiemy. Na chwilę obecną korzystanie z instalacji LPG jest bardzo opłacalne. W niniejszym artykule porównamy wszystkie wady i zalety instalacji LPG, aby pomóc Wam dokonać optymalnego wyboru.
Przestrogi, które warto wziąć pod uwagę przed zakupem auta używanego z LPG
Zakup używanego samochodu z LPG to bardzo dobre rozwiązanie. Poprzedni właściciel już poniósł koszty instalacji i rejestracji auta. Możesz też kupić auto, które miało fabryczną instalację LPG. To jeszcze lepsze rozwiązanie.
Niestety, mógł się też zawieść na instalacji LPG, z kilku powodów. Dlatego unikaj zakupu aut, które zostały wystawione do sprzedaży świeżo po montażu instalacji LPG. Zasada jest prosta. Właściciel samochodu inwestuje kilka tys. złotych w instalację LPG po to, żeby korzystać z auta przez długi czas. Auto z LPG jest wystawiane do sprzedaży, gdy sprawia problemy.
Nieuczciwi handlarze też wiedzą o tym, że ludzie chętnie kupią auto z LPG. Dlatego łatają auta powypadkowe, które mogą być niczym jeżdżąca bomba. Nieszczelności powypadkowe i spowodowane zużyciem elementów układu LPG mogą być przyczyną pożaru, a także wybuchu. Opisałem to w artykule Kiedy w aucie może dojść do pożaru?
Zalety LPG – zalety instalacji gazowej LPG
Instalacja gazowa LPG zapewnia spore oszczędności. Nie można ich przeliczyć w skali 1:1, bo auto z LPG nie zużywa tyle samo gazu co paliwa. Zużycie gazu jest o 30 procent większe niż zużycie benzyny. Niemniej jednak bardzo duże dysproporcje pomiędzy cenami gazu LPG a cenami paliwa sprawiają, że koszty eksploatacji pojazdu mogą spaść nawet o połowę.
W Polsce jest rozbudowana sieć stacji z LPG. Można tankować na małych stacjach i na dużych, sieciowych, które też handlują LPG.
Polskie firmy są cenionymi producentami instalacji gazowych LPG. Warto skorzystać z takiej instalacji, w warsztacie, który współpracuje z producentem.
Na rynku aut używanych jest wiele samochodów z LPG, zarówno aut kompaktowych, jak i SUV z LPG czy limuzyn z LPG. Problematyczne jest znalezienie auta typu pickup z LPG, choć i tu sytuacja się poprawia, gdyż można znaleźć amerykańskie Fordy z LPG i chińskie Great Wall z LPG.
Na rynku można znaleźć wiele aut używanych, wyposażonych w fabryczną instalację LPG.
Sieć stacji tankowania LPG w innych krajach UE jest również rozbudowana. W niektórych krajach trzeba mieć ze sobą odpowiednie adaptery.
Wady LPG – wady instalacji gazowej LPG
Instalacja gazowa LPG nadaje się tylko do sprawnego silnika. Zamontowanie LPG do zużytego lub niesprawnego silnika jest często źródłem poważnych problemów technicznych. Silnik musi mieć sprawny układ zapłonowy, dolotowy, smarowania itd.
Świece zapłonowe do LPG są drogie. Jedna świeca do LPG kosztuje ok. 100 zł / sztuka. Świece trzeba regularnie wymieniać.
Instalacja gazowa LPG musi być idealnie dopasowana do silnika. Dotyczy to elektronicznego sterownika instalacji LPG, który musi idealnie współpracować ze sterownikiem silnika ECU. Sterowniki instalacji LPG nie różnią się od siebie budową. Różnią się oprogramowaniem, które musi być opracowane pod kątem konkretnej jednostki napędowej.
Koszt przeglądu auta z LPG jest wyższy.
W aucie z LPG należy częściej wymieniać olej silnikowy – co 10 tys. km przebiegu, co zwiększa koszty eksploatacji auta.
Instalacja LPG do współczesnego auta kosztuje od 3 do 4 tys. złotych. W przypadku auta z bezpośrednim wtryskiem paliwa jest jeszcze droższa (nawet 8 tys. złotych), ze względu na konieczność wiercenia w głowicy, by zamontować w niej wtryskiwacze.
W niektórych instalacjach LPG stosowany jest specjalny układ dodatkowego smarowania gniazd zaworowych, ze specjalnym płynem. To znów zwiększa koszt instalacji i eksploatacji auta.
W samochodzie perfekcyjnie musi działać układ chłodzenia. Temperatura spalania LPG jest wyższa, co sprawia, że jeśli w aucie są problemy z chłodzeniem, to może dojść do kosztownych awarii, jak wypalenie gniazd zaworowych.
Samodzielnie naprawy auta z LPG są ryzykowne. Wycieki skrajnie łatwopalnego gazu mogą doprowadzić do wybuchu i ogromnych strat, nie wspominając o zagrożeniu zdrowia i życia.
W aucie nadal trzeba utrzymywać odpowiedni poziom paliwa.
Samochód nie pracuje od razu na gazie. Silnik musi osiągnąć temperaturę roboczą, aby można było go przełączyć na zasilanie gazem. Zatem jazda na krótkich trasach nie pozwoli na oszczędności.
Zbiornik na LPG montowany w bagażniku zmniejsza ilość miejsca do wykorzystania, a także uniemożliwia przewożenie większych rzeczy, gdy kierowca chce złożyć tylną kanapę. Z kolei zbiornik LPG montowany pod autem jest narażony na korozję i uszkodzenia. Zbiornik LPG trzeba legalizować co 10 lat. W trakcie legalizacji sprawdzana jest jego szczelność.
Wtryskiwacze gazu (wtryskiwacze LPG) także się psują i wymagają wymiany na nowe (koszt kilkaset złotych). Psują się też inne części, jak np. reduktor gazu.
W instalacjach VI generacji, montowanych w autach z bezpośrednim wtryskiem paliwa, silnik zużywa równocześnie gaz i niewielkie ilości paliwa, co zwiększa koszty eksploatacji. Jest to konieczne aby chronić układ wtryskowy silnika przed zużyciem i zatarciem.
Auta z LPG mogą być bardzo mocno zużyte. To często samochody taksówkarzy, taksówkarzy na tzw. aplikacjach (jak Uber, FreeNow itd.), przedstawicieli handlowych i dostawców.
Nieodpowiednio serwisowane auto z LPG może mieć dramatycznie zużyty silnik. Koszty jego remontu mogą być bardzo wysokie.
Autem z LPG nie wolno wjeżdżać do parkingów podziemnych.
Czy powyższe wady instalacji LPG nie zniechęciły Cię do jej montażu? Chcesz kupić używane auto z LPG w dobrej cenie, które jest sprawne? Doradzimy Ci, jak kupić dobry samochód z LPG.
Jak sprawdzić auto z LPG przed zakupem w profesjonalny sposób?
Po pierwsze – zrób sobie listę aut, które Cię interesują. Wyszukaj kilkanaście samochodów, które spełniają Twoje wymagania i spisz ich numery VIN. W popularnych portalach motoryzacyjnych możesz wybrać rodzaj paliwa – czyli np. LPG. Numer VIN oferowanych do sprzedaży aut powinny być wpisane w treści w ogłoszenia. Czasami trzeba o nie poprosić sprzedawcę we wiadomości. Jeśli sprzedawca nie chce udostępnić numeru VIN – zrezygnuj z zakupu. Jest też prostsze i wygodniejsze rozwiązanie – nasza wtyczka do darmowego sprawdzania VIN, którą zainstalujesz w przeglądarce.
Po drugie – darmowa historia auta po VIN na HistoriaSzkod.pl. Sprawdzasz każde auto po VIN za darmo i już wiesz (całkowicie za darmo), które ma zapisane szkody (auta po wypadkach, kradzione, po powodzi itd.). Te odrzucasz. Wybierasz jedno albo dwa, najbardziej interesujące. Pamiętaj, że powypadkowe auto z LPG to może być jeżdżaca bomba!
Po trzecie – płatna historia auta po VIN na HistoriaSzkod.pl. Sprawdzenie auta po VIN pozwoli Ci na otrzymanie dokładnego raportu, z którego dowiesz się wielu interesujących informacji o samochodzie. Ponadto zweryfikujesz przebieg interesującego Cię auta i sprawdzisz datę montażu LPG.
Ostatni punkt – sprawdzenie auta przed zakupem przez ekspertów Motocontroler. Zamawiasz usługę sprawdzenia auta przed zakupem na stronie Motocontroler, podajesz dane auta, a ekspert jedzie na miejsce, w dowolnej części kraju i sprawdza. Po zakończonym badaniu otrzymasz kompleksowy raport, który przedstawi Ci stan techniczny auta krok po kroku. Do raportu dołączona będzie osobista opinia eksperta, a także minimum kilkadziesiąt zdjęć w formie cyfrowej. Nasz ekspert bez najmniejszego problemu wychwyci awarie auta powodowane przez niewłaściwie wyregulowaną instalację LPG.
W ten sposób dowiesz się wszystkiego o interesującym Cię samochodzie i podejmiesz decyzję, czy warto kupić dane auto. Bez ryzyka, bez przykrych niespodzianek.
______________________________________________________________________________________________
Autor: Michał Lisiak
Jestem niezależnym dziennikarzem motoryzacyjnym. Lubię motoryzację „dla ludzi”. Nie pasjonuję się samochodami za miliony i informacjami prasowymi. Od lat zgłębiam tajemnice techniki motoryzacyjnej. Cieszę się, że dzięki mojej pracy ktoś może kupić fajne auto, unikając oszustwa i niebezpieczeństw. Poza motoryzacją, moją pasją jest muzyka, gotowanie i Indonezja.